رنو تلیسمان (talisman) یک خودرو سالون یا همان سدان خانوادگی است که از سایزی متوسط برخوردار بوده و در بازار کشورمان به عنوان یک اتومبیل لوکس فرانسوی شناخته میشود.
این مدل از سال ۲۰۱۵ با بهرهگیری از زبان طراحی جدید شرکت رنو به لیست محصولات این کمپانی فرانسوی اضافه شد و با توجه به برخورداری از طراحی ظاهری بسیار جذابتر نسبت به محصولات پیشین این شرکت توانست خیلی زود توجهات زیادی را به سوی خود بکشاند.
رنو تلیسمان ابتدا در قالب تیپ E2 و با مدل ۲۰۱۶ راهی بازار ایران شد. این تیپ از لحاظ تجهیزات فاقد برخی امکانات رفاهی و ایمنی بود و به همین دلیل شرکت «نگین خودرو» به عنوان نماینده رسمی رنو در ایران تصمیم گرفت تا مدل E3 رنو تالیسمان را که از امکانات بیشتری سود میبرد به محضر خریداران داخلی پیشکش کند.
خودرو تالیسمان یا تلیسمان که به انگلیسی تلیزمن تلفظ می شود به معنی سحر و جادو است، یک سدان بزرگ خانوادگی است که شرکت خودروسازی رنو در سال ۲۰۱۵ از آن رونمایی کرد و یک سال بعد آن را به بازارهای جهانی عرضه نمود. رنو تلیسمان در کلاس سگمنت D طراحی و بر اساس پلتفرم CMF-CD ساخته شده است. این خودرو در کشور کره جنوبی توسط رنو سامسونگ نیز تولید می شود که با نام SM6 شناخته می شود. رنو تلیسمان توسط شرکت نگین خودرو در سال ۱۳۹۵ به عنوان خودرو وارداتی وارد بازار ایران شد. این خودرو در دو نسخه E3 و رنو تلیسمان E2 در بازار موجود است که نسخه فول آپشن آن خودرو رنو تلیسمان نسخه E3 است.
مشخصات فنی موتور تالیسمان مدل ۲۰۱۶
حجم موتور | ۱۶۱۸ سی سی |
نوع موتور | موتورهای بنزینی دارای توربو شارژر |
تعداد سیلندرها | ۴ |
تعداد سوپاپ ها | ۱۶ |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک | ۵۱ لیتر |
حداکثر توان خروجی | ۱۹۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی | ۲۶۰ نیوتن متر در ۲۵۰۰ دور در دقیقه |
مزایا رنو تالیسمان
طراحی جذاب ظاهر و کابین، پیشرانه قدرتمند و کم مصرف، شتاب خوب، آپشن های پرشمار، ایمنی بالا
معایب رنو تالیسمان
هزینه نگهداری بالاتر پیشرانه توربو و گیربکس دوکلاچه (نسبت به انواع ساده)، تعلیق نسبتاً خشک (بخصوص در قسمت عقب)، فضای سرنشینان عقب متوسط (کمتر از پژو ۵۰۸ و تویوتا کمری)
آپشنها و امکانات رنو تلیسمان
رنو تالیسمان در قالب دو تیپ E2 و E3 به دست مشتریان ایرانی رسیده و در این بین مدل E3 به عنوان نسخه فول آپشن از تجهیزات زیر سود میبرد:
تثبیت کننده سرعت یا کروز کنترل، سامانههای کنترل کشش و پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی، پارک خودکار، سیستم تعلیق الکترونیک، حسگر پارک جلو و پشت، برف پاک کن خودکار، حسگر فشار باد تایر، رادارهای نقطه کور . سنسور تشخیص اشیا متحرک، توزیع نیروی ترمزEBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز پارک برقی، دیلایت، چراغ اتوماتیک، نور بالا اتوماتیک، چراغهای مه شکن جلو و عقب، تنظیم ارتفاع نور خودکار، چراغ چرخشی، فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت با روکش چرم، سیستم صوتی با ۱۳ اسپیکر بعلاوه سامانه تشخیص صدا، نمایشگر ۸.۷ اینچی، رهیاب، دوربین عقب، هدآپ دیسپلی، بلوتوث، usb، نمایشگر ۷ اینچی صفحه کیلومتر، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیشکشنده و محدودکننده، شش عدد کیسه هوا راننده و سرنشین جلو – پردهای و جانبی جلو، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، تهویه مطبوع خودکار دوگانه، کول باکس، صندلی راننده هشت حالته برقی با تنظیم گودی کمر و حافظه، صندلی سرنشین جلو شش حالته برقی، گرمکن صندلیها، سردکن صندلی جلو، ماساژور صندلی، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، صندوق پران هوشمند، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سانروف، پرده عقب، حافظه آینه.
-
مزایای رنو تالیسمان
- کیفیت ساخت بالا
- شتاب و عملکرد
- امکانات رفاهی در تیپ E3
- عایق بندی کابین
- هماهنگی گیربگس و موتور
-
معایب رنو تالیسمان
- تعلیق اسپرت
- ناسازگاری پیشرانه با بنزین کمکیفیت
- فضای سر در عقب (قامت ۱۷۵ سانت)
نگین خودرو میگوید موفقیت رنو تلیسمان تازهوارد در بازار ایران به حدی است که این سدان لوکس فرانسوی رکوردهای جدیدی را به نام خود ثبت کرده؛ اگر این موفقیتها ادامه داشته باشد بازار کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و حتی تویوتا کمری با چالش مواجه خواهد شد
مزایا رنو تلیسمان E3
مزایا
- طراحی زیبای بدنه
- پیشرانه کارامد
- تجهیزات و امکانات زیاد
- فضای کافی داخل کابین
- داشتن گیربکس دوکلاچه
- کیفیت بالای ساخت
- فضای مناسب صندوق عقب
- موتور کم مصرف
- ایمنی بالا
معایب
معایب رنو تلیسمان E3
- نفوذ صدای موتور به داخل کابین
- خدمات پس از فروش مبهم
- استفاده از پلاستیک خشک در برخی اجزا
- قیمت بالا
- طراحی بسیار ساده داخل کابین
رنو تلیسمان E3
نقد و بررسی خودرو رنو تلیسمان E3
طراحی خودرو رنو تلیسمان E3 بسیار جذاب و دوست داشتنی است و هماهنگی و تناسب میان خطوط و اجزای روی بدنه آن کاملا مشهود است. در قسمت جلوی این خودرو بخش جلو پنجره ای با فرم لبخند متشکل از چهار ردیف کرومی که تا چراغ ها ادامه دارند، قابل مشاهده است. چراغ های دی لایت به صورت C شکل به زیبایی نمای جلوی این خودرو افزوده است. در نمای عقب این خودرو، شاهد چراغ های کشیده و منحصر به فردی هستیم که گویی به لگوی رنو اشاره می کند. دوربین دنده عفب نیز داخل لگوی رنو قرار گرفته است که نشان از ظرافت طراحی رنو تلیسمان دارد. در نمای جانبی این خودرو با به کار گیری مناسب خطوط حجم دهی مناسبی در رنو تلیسمان شاهد هستیم. به طور کلی این خودرو یکی از زیباترین سدان های موجود در بازار ایران است.
خودرو رنو تلیسمان E3 مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری است که قادر است نیرویی معادل ۱۹۰ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۶۰ نیوتون بر متر در ۱۵۰۰دور در دقیقه تولید و آن را از طریق یک گیربکس پیشرفته ۷ سرعته به چرخ های جلو منتقل نماید. این خودرو ۷٫۷ ثانیه زمان لازم دارد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعتی که می تواند به آن دست یابد ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت است. میزان مصرف سوخت رنو تلیسمان در سیکل ترکیبی معادل ۵٫۶ لیتر در هر صد کیلومتر بوده و میزان استاندارد آلایندگی آن یورو ۶ اعلام شده است. این خودرو در تست تصادفات ایمنی موسسه معتبر انکپ اروپا توانسته است ۵ ستاره ایمنی دریافت نماید.
از ویژگی های بارز طراحی کابین رنو تلیسمان سادگی و عدم شلوغ بودن داشبورد و فضای جادار آن است. به هنگام وارد شدن به داخل کابین، مانیتور بزرگ و عمودی در مرکز داشبورد و دکمه های چرخشی روی پنل مرکزی به چشم می خورد. متریال به کار رفته در داخل کابین با کیفیت بوده و جنس صندلی ها از جنس مرغوب است. ولی در برخی از قسمت ها مانند داشبورد از پلاستیک سخت استفاده شده است. فضای پا و سروگردن به اندازه کافی برای سرنشینان وجود دارد. آپشن تغییر رنگ داخل کابین نیز از دیگر قابلیت های رنو تلیسمان است که می تواند برای برخی جذابیت داشته باشد. از طرفی افرادی که به کابین شلوغ علاقه مند هستند از طراحی داخل کابین رنو تلیسمان رضایت نداشته و آن را بی هیجان و کسل کننده توصیف می کنند.
از تجهیزات و امکانات خودرو رنو تلیسمان E3 می توان به گرمکن صندلیهای جلو و عقب، صندلی برقی ۱۲ حالته راننده و ۱۰ حالته شاگرد با حافظه، سیستم تعلیق فعال، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقهای به همراه حسگر و فیلتر کنترل رایحه و آلایندگی و دریچههای عقب، نورپردازی فضای کابین متناسب با حالت رانندگی، نمایشگر سربالا، سقف پانورامیک، تهویه داخلی، تنظیم ارتفاع و عمق غربیلک فرمان، فرمان برقی، بالابرهای برقی اتوماتیک تمامی شیشهها مجهز به تشخیص مانع، کارت هندزفری رنو با امکان کنترل چراغ ها و آینه ها از بیرون، سیستم پارک خودکار به همراه حسگرهای فاصله سنج جلو، عقب و جانبی و دوربین، بازکننده برقی صندوق، هشدار نقطه کور، آلارم تجهیزات ایمنی و اتصال صندلی کودک ایزوفیکس اشاره کرد.
به نکات زیر توجه کنید